Halaman

Pengikut

Jumaat, 22 Jun 2012

OH MY ENGLISH !





Post kali ini aku akan cerita pasal sitkom terbaru dari Astro TVIQ yang bertajuk OH MY ENGLISH . Korang pernah tengok tak cerita nie ? Cerita atau sitkom ni menggalakkan semua pelajar di Malaysia menggunakan Bahasa English sebagai bahasa kedua di Malaysia. Program TV ini menggalakkan para pelajar terutamanya pelajar sekolah untuk menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa kedua di Malaysia. 

Kebiasaannya tidak ramai pelajar sekolah yang berminat untuk bercakap dalam bahasa inggeris. Purata pelajar sekolah yang berminat untuk menggunakan bahasa inggeris dalam bahasa harian mereka hanyalah 10% sahaja. Ini kerana mereka kurang berminat untuk bercakap dalam bahasa inggeris.





Bahasa Inggeris memainkan peranan penting kerana bahasa ini adalah bahasa rasmi dunia yang juga digunapakai di seluruh dunia termasuk Malaysia negara kita. Sitkom OH MY ENGLISH yang ditayangkan di Astro TVIQ memberi pengetahuan yang mendalam tentang bahasa Inggeris dan pelajar juga boleh memperbaiki bahasa inggeris mereka dengan hanya menonton TV  . Amazing bukan ?


Selain itu pihak OH MY ENGLISH juga telah membina sebuah permainan interaktif untuk memperbaiki bahasa inggeris dan pengetahuan adik adik mahupun abang abang dalam bahasa inggeris. Permainan yang berbentuk soalan ini boleh didapati di website www.ohmyenglish.com.my.




Barisan Pelakon Oh My English 





SEDIKIT TIPS UNTUK ANDA
KLIK UNTUK TUMBESARAN



Saya nak cerita sikit pasal myself and english ni. Saya start suka English ni masa from 3 time tu kat sekolah agama. Well siapa kata sekolah agama tidak mementingkan bahasa inggeris ? Saya start suka english since guru penasihat English Association of Maahad Lughatul Quran who known as Cikgu Penolong Disiplin kat sekolah kami. Dia telah memanggil saya untuk melantik aku menjadi Vice Precident of this club. Mean that aku tak boleh join others association. English Association only. Since that perlantikan aku dengan tidak mentidaknya amat berminat dengan English. Seriously aku tak menipu.

Cikgu juga selalu membekalkan kami dengan beberapa magazine berbahasa english untuk bacaan kami semua setiap seorang di dalam kelas. Still ingat lagi magazine yang aku paling minat adalah JUNIOR STATEMENT , QUEST dengan apa tah lagi satu aku lupa.

Sumber bacaan seperti Junior Statement magazine ada banyak fakta dalam bahasa english. Dalam majalah ni banyak sangat ilmu walaupun nipis tetapi ia penuh dengan maklumat dan fakta mengenai dunia mahupun dalam negara.

Quest Magazine pula banyak soalan soalan seperti yang terdapat dalam literature dalam setiap exam english. Contohnya The Pearl. Soalan pemahaman juga terdapat dalam magazine ini. Magazine ini memang berguna untuk setiap pelajar sekolah mahupun yang sudah tidak bersekolah.




SILA KLIK LINK DI BAWAH